Oikoratahanke Stuttgart 21

Stuttgart on lounaissaksalaisen Baden-Württembergin osavaltion pääkaupunki. Kaupungin nykyinen päärautatieasema on päätyasema ja rautatie itään Ulmin, Augsburgin ja Münchenin suuntaan kulkee monessa kohden kaarrellen ja jokilaaksoja myötäillen. Stuttgart 21 -hanke merkitsee nykyisen päätyaseman korvaamista maanalaisella läpiajoasemalla sekä uuden nopean rautatieyhteyden rakentamista Stuttgartin ja Ulmin välille. Tämä radanoikaisu toteutetaan lukuisin tunneli- ja siltaosuuksin.

Hanke lyhentää matkustusaikaa Stuttgartin ja Ulmin kaupunkien välillä. Tavoite on kuitenkin mittavampi: Stuttgart 21 -hanke liittyy myös Pariisista itään jo rakennettuun TGV-rataan ja kokonaisuus mahdollistaa nopean kaukoyhteyden Pariisi-Stuttgart-München-Wien (-Budapest).

Lisäksi yhteys Stuttgartin lentoasemalle nopeutuu nykyisestäänkin ja lentoaseman/messualueen lähistölle rakennetaan uusi asuin- ja teollisuusalue. Uuden alueen nimi on sama kuin alueelle Stuttgartin keskustasta rakennettavan rautatietunnelin: Filder.

Stuttgart 21 -hanke on kohdannut vastustusta muu muassa vihreän liikkeen keskuudessa. Hankkeen vastustajat perustelevat kantaansa sillä, että nykyisen asemarakennuksen eteläpuolella olevasta suuresta puistoalueesta tulee rakennustyömaa usean vuoden ajaksi ja rakennustöiden vuoksi kaadettavien suurien lehtipuiden tilalle kasvaa uusia samankokoisia kovin hitaasti. Monille tulee myös ikävä nykyistä historiallista asemarakennusta, jonka rakentaminen aloitettiin ensimmäisen maailmansodan aikana. Rakennus vaurioitui pahoin kesän 1944 pommituksissa, mutta rakennettiin uudelleen 1950-luvulla.

Hankkeen kannattajat lähtevät siitä, että rautatieliikenne on ympäristöystävällinen vaihtoehto ja nopeat yhteydet ovat edellytys rautatieliikenteen suosiolle.



Stuttgartin nykyisen asemarakennuksen sisääntuloaula...


...jossa kellon yläpuolella kohokirjaimin ensimmäisen maailmansodan aikaiset rakennusvuodet.


Asemaraiteiden yläpuoliset ilma-aukot...

...joiden tarkoitukseksi hieman iäkkäämpi Deutsche Bahnin veturinkuljettaja vahvisti höyryvetureiden savunpoiston laiturialueelta. Siis silloin 1950-luvulla, kun höyryvetureita vielä oli liikenteessä.



Pienoisrautaieharrastajaa saattaa kiinnostaa junayhteys Stuttgartista Göppingeniin, jossa sijaitsee Märklinin tehdas. Tämä juna lähti kohti Göppingeniä perjantaina 17. päivä syyskuuta klo 10.32.




Asemarakennuksen pohjoissiiven purkutyöt on aloitettu...
...kahden kaivurin voimin.



Hankkeen vastustajilla on oma infoteltta asemarakennuksen pohjoispuolella ja purkutyömaan seinään on kiinnitetty hanketta vastustavia julisteita...


...esimerkiksi tämä.


Hanketta kannattava virallinen info onkin sitten asemarakennuksen toisen pään tornissa...


... jossa hanketta esitellään muu muassa 3-d-animaation avulla:




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti